تبلیغات
آموزش تخصصی یوگای پرانا - 38- سالمبا شیرش آسانا Satamba slrsasana
 
آموزش تخصصی یوگای پرانا
درباره وبسایت


با سلام خدمت کلیه دوستان
این وبگاه با هدف آموزش و اطلاع رسانی در ضمینه یوگا طراحی گردیده است ، و در حال حاظر مطالب وبگاه بسیار اندک است اما امید است با کمک ومساعدت همه دوستداران یوگا این وبگاه به یک مجله اینترنتی صد در صد علمی و مفید تبدیل گردد . در این وبگاه شما هیچ گونه مطلب کپی از سایت های فارسی زبان نخواهید دید و سعی شده از ترجمه منابع انگلیسی استفاده گردد . در صورت تمایل به ترجمه متن و ارسال متون و مقالات مفید و مرتبط می توانید از قسمت تماس با ما یا از طریق شماره تماس 09178021303 با ما در تماس باشید .
instagram:prana.yoga
عضویت در گروه تلگرام
09178021303محمد مسعودیان

مدیر وبسایت : پرانا یوگا
نویسندگان
برچسبها
یکشنبه 23 مهر 1396 :: نویسنده : پرانا یوگا

سالمبا salmaba  به معنای تکیه‌گاه و شیرشا Sirsa  به معنای سر است. حالت ایستادن روی سر یکی از مهم‌ترین آسانا‌های یوگا به‌شمار می‌آید. این آسانا یک وضعیت بنیادی است و انواعی دارد که پس از این به‌عنوان سیکل شیرش آسانا توضیح داده خواهند شد. چیرگی بر آن به تعادل و توازن جسمانی و روانی می‌انجامد. تکنیک  انجام دادن آن در دو قسمت به‌صورت دقیق توضیخ داده شده است؛ اولی برای مبتدیان است و دومی برای کسانی است که می‌توانند تعادل خود را در این حالت حفظ کنند. بعد از این دوتکنیک در بخش اشاراتی در مورد شیرش آسانا نکات با ‌اهمیتی مطرح می‌شود.

تکنیک برای مبتدیان

1. پتویی را چهار لا روی زمین پهن کنید و نزدیک آن زانو بزنید.

2. ساعد دو دست را در مرکز پتو قرار دهید و دقت کیند تا فاصله آرنج‌ها در روی زمین بیشتر از فاصله شانه‌ها از هم نباشد.

3. انگشتان دست را کاملا تا نوک انگشتان به‌هم قفل کنید(شکل 83) تا کف دو دست به کشل کاسه گود درآید. کناره دست‌ها را نزدیک انگشتان کوچک روی پتو قرار دهید. زمانی‌که می‌خواهید روی سر بروید یا تعادل خود را سر برقرار کنید؛ انگشتان دست باید محکم به‌هم قفل شوند. اگرانگشتانتان شل باشد وزن بدن روی آن‌ها می‌افتد و باعث ایجاد درد در بازوها می‌شود. بنابراین به‌خاطر داشته باشید تا‌ آن‌ها را به‌خوبی قفل کنید.

4. راس سر روی پتو  قرار دهید تا پشت سر با گودی کف دو دست تماس پیدا کند.(شکل 84) نپیشانی یا پشت سر نباید روی پتو قرار گیرد؛ فقط راس سر روی پتو قرار می‌گیرد. به همین منظور زانوها را به طرف سر ببرید.

5. بعد از این‌که سر خود را در این وضعیت قرار دهید با نزدیک شدن انگشتان پا به سر زانوها را از بین بلند کنید.(شکل 85)

6. دم را بیرون دهید و با جهش نرم، پاها را با زانوهای خمیده از زمین بلند کنید. این جهش را طوری انجام دهید تا هر دو یا همزمان از زمین بلند شوید و در وضعیت مراحل مختلف حرکت پا را که در شکل‌های 87،88،89، نشان داده شده است؛ پشت سر هم انجام دهید.

7. پاها را بکشید و روی سر بایستید و کل بدن را عمود بر زمین قرار دهید.(دید جلویی: شکل 90، دید عقبی: شکل 91، دید کناری: شکل 96)

8. مادام که می‌توانید از یک تا پنج دقیقه در وضعیت نهایی بمانید و بعد زانوها را خم کنید و آرام به ترتیب عکس با توجه به تصاویر 89، 88، 87، 86، 85 و 84 به زمین بیایید و سر را از زمین بلند کنید.

9. مبتدیان برای انجام دادن این آسانا یا باید از یک نفر دیگر کمک بگیرند یا آن را مقابل دیوار انجام دهند. هنگام انجام دادن آسانا

 در مقابل دیوار، فاصله دیوار از سر نباید بیشتر از 2 یا 3 اینچ باشد. اگر فاصله زیادتر باشد؛ ستون فقرات خم می‌شود؛ شکم جلو می‌آید؛ وزن بدن روی آرنج‌ها می‌افتد؛ احتمالا وضعیت سر تغییر می‌کند؛ صورت برافروخته می‌گردد و چشم‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و پف می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود تا مبتدیان ایستادن روی سر را در گوشه اتاق در جایی که در دیوار اتاق به‌هم می‌رسند؛ انجام دهند و سر را در فاصله 2 تا 3 اینچ از هر دیوار قرار دهند.

10. مبتدی به هنگام ایستادن روی سر در مقابل یا گوشه دیوار، باید دم را بیرون دهد؛ با یک جهش پاها را از زمین بلند کند؛ سرین‌ها را به دیوار تکیه دهد و پاها را به بالا بکشد. در گوشه اتاق می‌تواند پاشنه‌ها را به هر دو دیوار تکیه دهد. مبتدی باید پشت خود را به حالت عمودی بالا بکشد و به تدریج تکیه‌گاه دیوار را رها سازد و به تعادل برسد. او به هنگام پایین آمدن می‌تواند پاها و سرین‌ها را به دیوار تکیه بدهد، آهسته پایین بیاید و زانوهای خود را روی زمین قرار دهد. حرکات پایین آمدن و بالا رفتن با بازدم انجام می‌شوند.

11. حفظ تعادل در گوشه اتاق این امتیاز را برای مبتدی دارد که سروپاهای او در زاویه قائمه بین دو دیوار قرار می‌گیرند و او می‌تواند از درست بودن وضعیت خود اطمینان حاصل کند. اما چنانچه تعادل خود را مقابل دیوار راست حفظ کند این اطمینان را نخواهد داشت. زیرا هنگام برهم خوردن تعادل ممکن است از دیوار منحرف شود؛ بدنش به یک طرف کج شود یا تاب بخورد و ممکن است در حالی‌که پاها به دیوار تکیه دارند؛ بدنش از کمر یا سرین قوس پیدا بکند. در این حال مبتدی در وضعیتی است که نمی‌تواند از کج شدن خودآگاه گردد و آن را اصلاح کند. در نهایت او ممکن است یاد بگیرد تا تعادل خود را روی سر حفظ کند اما بدن او از روی عادت ممکن است کج شود و سرش صاف بر روی زمین قرار نگیرد. همچنان‌که شکستن یک عادت بد مشکل است اصلاح حالت نادرست ایستادن روی سر نیز به سختی صورت می‌گیرد. افزون بر آن یک وضعیت نادرست ممکن است به سر درد، گردن درد، شانه درد و پشت درد بیانجامد. دو دیوار گوشه اتاق به مبتدی کمک می‌کند تا آسنه را به صورت متقارن انجام دهد.

12. بعد از برقراری تعادل بر روی سر، به هنگام پایین آمدن به زمین بهتر است پاهای خود را راست نگه دارید (یعنی بدون خم کردن زانوها) و سرین‌ها را به سمت عقب ببرید. در ابتدا بالا رفتن و پایین آمدن بدون خم کردن پاها ممکن نیست. با این حال باید روش درست را بیاموزید. زمانی که مبتدی در ایستادن روی سر اعتماد به نفس پیدا می‌کند در می‌یابد که اگر بدون جهش با پاهای به‌هم چسبیده و صاف بالا و پایین برود برایش سودمندتر است.

13. لازمه سازگارشدن با محیط اطراف به هنگام حفظ تعادل بر روی سرگذشت زمان است در ابتدا همه‌چیز کاملا ناآشنا به‌نظر می‌رسد؛ دستورات و راهنمایی‌ها به سردرگمی می‌انجامند و فرد به سختی می‌تواند به روشنی فکر کند و منطقی عمل کند. اینها همه از ترس افتادن ناشی می‌شوند. مهمترین راه غلبه یافتن بر ترس آن است که با آرامش ذهن با موقعیت ترس‌زا مواجه شویم. در این صورت دیدگاه درست حاصل می‌شود و هراس از بین می‌رود. برخلاف تصور ما واژگون شدن به هنگام یادگیری ایستادن روی سر ترسناک نیست. به خاطر داشته باشید که هنگام از دست دادن تعادل قفل انگشتان را رها کنید؛ بدن‌تان را شل کنید؛ نرم پایین بیایید و زانوهای خود را خم کنید. در این صورت فقط روی زمین غلت خواهید زد و لبخندی به لب خواهید آورد. اگر قفل انگشتان را رها نکنید فشار ناگهانی حاصل از افتادن به آنها منتقل می‌شود و باعث ایجاد درد می‌شود. اگر به هنگام افتادن بدنمان را شل نکنیم و نرم به زمین نیاییم با یک ضربه محکم به زمین می‌خوریم. اگر زانوها را خم کنیم غیرمحتمل است که به هنگام افتادن باعث زخمی شدن آنها شویم. بعد از یادگیری حفظ تعادل در جلوی دیوار یا گوشه اتاق ایستادن روی سر را در وسط اتاق تمرین کنید. تحت چنین شرایطی ممکن است چندبار به زمین بیافتیم بنابراین باید هنر افتادن را براساس توضیحات بالا یاد بگیریم. یادگیری انجام دادن شیرش آسنه در وسط اتاق اعتمادبه‌نفس زیادی را در مبتدی ایجاد می‌کند.

تکنیک برای کسانی که می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند هشت*

1. وضعیت 1 تا 4 فن توضیح داده شده برای مبتدیان را انجام دهید.

2. بعد از تثبیت وضعیت سر، زانوها را از زمین بلند کنید و پاها را صاف بکشید. انگشتان پا را به سر نزدیک‌تر کنید و سعی کنید تا پاشنه‌ها را روی زمین فشار دهید و پشت خود را صاف نگه دارید. (شکل92)

3. قسمت عقبی یا میانی ستون فقرات را بکشید و حدود 30 ثانیه با تنفس نرم در این وضعیت بمانید.

4. دم را بیرون دهید؛ پاشنه‌ها را بلند کنید و با حرکت رو به عقب سرین انگشتان پا را از زمین بلند کنید. هر دو پای خود را همزمان بلند کنید و آنها را مثل یک میله آهنی سفت کنید. (شکل93) یک‌بار نفس بکشید.

5. دوباره پاها را با یک بازدم بالا بیاورید تا به موازات زمین قرار گیرند. این وضعیت را اوردوا دند آسنه نامند.





نوع مطلب : آساناهای پیشرفته، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 19 مهر 1397 02:45 ب.ظ
I think the admin of this web site is truly working hard in support of his site, for the
reason that here every information is quality based
stuff.
دوشنبه 16 مهر 1397 02:50 ب.ظ
Great post. I was checking constantly this blog and I
am impressed! Very useful info specially the last part :)
I care for such information much. I was looking for this particular information for a very long time.
Thank you and good luck.
پنجشنبه 12 مهر 1397 08:22 ب.ظ
Great weblog right here! Also your web site lots up fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link for your host?
I wish my web site loaded up as fast as yours lol
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبسایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

با عضویت در کانال تلگرام ما همیشه بروز باشید :)
برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز