تبلیغات
آموزش تخصصی یوگای پرانا - یوگای هشتگانه پاتانجالی
 
آموزش تخصصی یوگای پرانا
درباره وبسایت


با سلام خدمت کلیه دوستان
این وبگاه با هدف آموزش و اطلاع رسانی در ضمینه یوگا طراحی گردیده است ، و در حال حاظر مطالب وبگاه بسیار اندک است اما امید است با کمک ومساعدت همه دوستداران یوگا این وبگاه به یک مجله اینترنتی صد در صد علمی و مفید تبدیل گردد . در این وبگاه شما هیچ گونه مطلب کپی از سایت های فارسی زبان نخواهید دید و سعی شده از ترجمه منابع انگلیسی استفاده گردد . در صورت تمایل به ترجمه متن و ارسال متون و مقالات مفید و مرتبط می توانید از قسمت تماس با ما یا از طریق شماره تماس 09178021303 با ما در تماس باشید .
instagram:prana.yoga
عضویت در گروه تلگرام
09178021303محمد مسعودیان

مدیر وبسایت : پرانا یوگا
نویسندگان
برچسبها
پنجشنبه 28 اسفند 1393 :: نویسنده : پرانا یوگا

منبع : یوگا خاص تیپ بدنی شما  

نوشته :دیوید فراولی وسندرا سامرفیلد رزاک



هشت وجه یوگا

پاتنجلی یوگای کامل هشت وجهی ای را ترسیم می نماید که تمام جوانب زندگی ما را هم از درون و هم بیرون بررسی می کند. هشت وجه یا بخش آن (آشتانگا) به قرار زیر است:

رفتار

یاما[1]

بهبود سبک زندگی

نیاما[2]

وضعیت های یوگا

آسانا[3]

کنترل پرانا

پرانایاما[4]

کنترل حواس

پراتیاهارا[5]

تمرکز

دهارانا[6]

مدیتیشن

دهیانا[7]

ادراک

سامادهی[8]

 

 

1-پنج یاما: پنج تمرین رفتار شخصی و اجتماعی

یاماها تمریناتی در جهت حذف رفتارهای اشتباه، مضر و نگران کننده هستند. آنها اساس زندگی صحیح، آرامش بخش و متوازن چه از لحاظ فردی و چه اجتماعی ایجاد می نمایند. با کمک این پنج یاما، یوگا الگوی ساده ای از نظم فردی که مشکلات ناشی از روش های زندگی مادی را از میان می برد، ایجاد می نماید. یاما، راهنمای اخلاقی خوبی برای معلمان یوگا و پزشکان آیورودایی ارائه می کند.

 

پنج یاما

بی ضرر و بی آزار

آهیسما[9]

راستگویی و صداقت

ساتیا[10]

استفاده صحیح از انرژی جنسی

برهماچاریا[11]

بدون سرقت

آستیا[12]

بدون مالکیت

آپاریگراها[13]

 بقیه مقاله در ادامه مطلب 


آهیسما یا بی آزار در ابتدا می آید. اساس و بنیاد سبک های زندگی آگاهانه و درمانگراینست که خواهان آسیب و آزار رساندن به هیچ موجود زنده ای نباشیم نه فقط انسان ها بلکه تمام موجودات حتی سنگ ها. به یاد داشته باشد که آسیب رساندن به دیگران، چه از لحاظ فکری، اعمالی یا احساسی به خود ما نیز آسیب می رساند. بی آزاری اشاره به خودداری از هر رفتاری که باعث آزار و افزایش اعمالی که آسیب رسانی را کاهش داده و از هرگونه ضرر و صدمه ای جلوگیری می کند، می باشد.

راستگویی دومین اصل است. راستگویی و صداقت در افکار و اعمال برای آرامش ذهن و ایجاد تعاملات اجتماعی مبتنی بر اعتماد و بدون تعارض ضروری است. راستگویی و صداقت از خود ما آغاز می شود. ما می توانیم دیگران را بفریبیم اما خودمان حقیقت کاری را که داریم می کنیم، می دانیم.

دزدی نکردن به معنای تصاحب نکردن آنچیزی است که به ما تعلق ندارد. این مقوله عموما شامل اشاء مادی می گردد اما عوامل روانی را نیز در بر می گیرد مثلا از بین بردن شهرت و خوشنامی کسی با بدگویی کردن از ایشان. اشیاء مادیدارای نیروی روانی هستند. اگر ما چیزهایی که انونا به ما تعلق ندارند را تصاحب کنیم، نیروی روانی منفی آنها ما را خم خواهند کرد.

برهماچاریا به معنی جلوگیری از سوء رفتارهای جنسی است که عامل اصلی فریب و آزار خودمان و دیگران است. استفاده ی اشتباه از انرژی جنسی عامل اصلی رنج اجتماعی و روانی است. انرژی جنسی اگر به درستی استفاده شود عامل شفادهنده و انرژی های معنوی است.

مالکیت نداشتن به معنی اینست که ما نباید فکر کنیم که مالک چیزی هستیم. باید به دارایی های خود به چشم اموال عمومی و خودمان را به عنوان خادمی برای خدمت به بشر نگاه کنیم. مالکیت نداشتن عدم میل به تملک و دوری از حرص و آز را شامل گشته و فقط به داشتن اموال کم اشاره نمی کند. این خصیصه یک ساده زیستی مادی را در پس تمرینات یوگا نشان می دهد.

 

2-پنج نیاما: پنج تمرین پیشرفت شخصی، اصول سبک زندگی یوگایی

نیاماها اصول تمرینات فردی به جهت درمان خویشتن و تعالی فردی می باشد. آنکه ما هستیم نتیجه این است که چگونه زندگی  و در زندگی روزمره رفتار می کنیم. اعمال روزانه ما بازتاب دهنده انگیزه ها و ارزش های اصلی ماست.

 

 

پنج نیاما

 

پاکیزگی و خلوص

شاوچا[14]

قناعت و رضایتمندی

سانتوشا[15]

نظم فردی

تاپاس[16]

مطالعه فردی

سوادهیایا[17]

تسلیم اراده الهی بودن

ایشوارا پرانیدهانا[18]

 

خلوص اشاره به پاکیزگی و نظافت بیرونی دارد از جمله پیروی از یک رژیم غذایی پاک و گیاهخواری. رژیم گیاهخواری یکی از قدرتمندترین کمک برای مدیتیشن است و باید توسط پرتوجویان جدی یوگا رعایت شود. خلوص و پاکی به خلوص و پاکی قلب و ذهن نیز اشاره دارد. ما باید از سموم ذهنی و جسمی دور باشیم تا بتوانیم با ظرفیت و انرژی کامل زندگی کنیم. یک ذهن پاک، فارغ از نیاز، حرص و طمع، ترس و دیگر موانع احساسی، نظم و ترتیب و حکمت و معرفت ایجاد می کند.

قناعت و رضایتمندی به معنی حفظ تعادل در هرکاری که انجام می دهیم است. رضایتمندی به معنی از خودراضی بودن نیست.رضایتمندی حقیقی به معنی آرام ماندن در تمام پستی و بلندی های زندگی است. خاطرجمع بودن، توانایی متمرکز باقی ماندن، در تمام اعمال و در تمام طول زندگی کلید موفقیت ماست.

تاپاس به معنی نظم و انضباط است و به استفاده مستمر از اراده به منظور دستیابی به هدفی پرمعنا می باشد که اشاره به توانیی کم کردن فعالیت ها در طی مسیر دارد. در هر زمینه ای در زندگی، چه در رقابت یا تجارت، ما به انگیزه و نظم نیازمندیم. اراده ای که تحت هر شرایطی به مسیرمان ادامه دهیم. به منظور ادامه حرکت در مسیر و دستیابی به آگاهی بالاتر باید در تمرین تاپاس ثابت قدم بمانیم.

مطالعه فردی به معنای شناخت اینکه چه کسی هستیم و ظرفیت ها و وابستگی های حقیقی ما چیست، می باشد. هرکدام از ما طبیعت و استعداد بی نظیری داریم که باید آن را کشف کنیم. چیزی که برای یک نفر خوب است ممکن است برای شخص دیگر مناسب نباشد.

بنابراین، با پیروی از این اصل، یوگا همیشه بر اساس فرد تنظیم می گردد. تمام تمرین های یوگایی وسیله پیشرفت شخصی است نه یک سیستم خارجی که به ما تحمیل شده است.

تسلیم اراده الهی و کیهانی تنها یک موضوع مذهبی نیست. به معنی تعالی نفس و ملزومات رسیدن به آگاهی بالاتر در طی زندگی و تسلط بر گیتی پهناور است. با نفسی یکپارچه امکان تجربه «کل» به جای اسیر «من» کوچک باقی ماندن است.

 

3-آسانا

آسانا شامل وضعیت ها و حرکت های فیزیکی به جهت از بین رفتن تنش، دفع سموم و آماده سازی ذهن برای مدیتیشن است. آسانا نه تنها شامل وضعیت های آشنای یوگا همچون ایستادن بر روی شانه بلکه توالی حرکاتی ناآشنانیز می شود. این اولین مرحله تمرین فردی بر روی جسم فیزیکی ماست – بنیان هرآنچه در زندگی انجام می دهیم.

آسانا در مراحل بعدی مزایای بیشتری دارد. تمرکز بر روی مراحل تمرین آسانا به جای انجام یک وضعیت خاص، پرتوجو با نحوه عملکرد ذهن خود و موانعی که بواسطه تجربیات گذشته ایجاد شده استآشنا می شوند. آسانا می تواند گونه ای از مدیتیشن باشد.

 

4-پرانایاما

پرانای اضافی یا انرژی برای دستیابی به اهداف یا رسیدن به هرچیز مهمی در زندگی، لازم است. اکثر تمرینات پرانایاما شامل تمرینات تنفسی است که نیروی حیات را بالا می برد تا انرژی افزایش یافته، ذهن بیدار گشته، بدن پاکیزه گردد. آنها شامل گونه های خاصی از تمرینات تنفسی می گردد. آسانا حالت تعادل بدن را حفظ می نماید به گونه ای که می توانیم از طریق پرانایاما بر روی پرانای خود کار کنیم.

اگرچه، پرانایاما به تمام ابزارهای رشد و کنترل پرانا در جسم و ذهن گسترش می یابد و دسترسی به منابع پرانا چه درونی و چه بیرونی دارد (به عنوان مثال، ترسیم پرانای خورشید).

برخی از تکنیک های پرانایاما تمرینات معنوی هستند که بطور خاص برای گسترش ارتباطی عمیق تر با زندگی کیهانی و نیروهای دگرگون کننده اش بکار می روند.

 

5-پراتیاهارا

پراتیاهارا اشاره به روش های گوناگون مدیریت احساسات و کنترل حواسی که منبع اصلی ما برای تماس با جهان بیرونی است، دارد. هرآنچه ما از طریق حواسمان دریافت می کنیم بر روی ذهنمان اثر دارد، همانطور که غذایی که می خوریم بر روی بدنمان اثر می گذارد. بسیاری از اساتید بزرگ گفته اند که «شما همرنگ جماعت خواهید شد.» احساسات شما محیط اطرافتان را جذب خواهد کرد. از طریق استفاده صحیح از حواس ما قادر خواهیم بود تا با انتخاب، هماهنگ با جهان اطرافمان تعامل کنیم.

اکثر روش های پراتیاهارا شامل بازگشت از بار حواس خارجی و رسیدن به آرامش و سکوت درونی است. ریلکسیشن عمیق بخشی از پراتیاهارا است که شامل فرصت استراحت به ارگان های حرکتی دادن است. اکثر تمرین آساناها باید با گونه ای از پراتیاهارا همچون شاواسانا (وضعیت جسد) پایان پذیرد.

 

6-دهارانا

دهارانا شامل تمرینات تمرکزی ای است که توجه ما را تثبیت و متمرکز می گرداند. توجه قدرت اصلی ذهن است. ما باید بیاموزیم که آن را همچون ماهیچه ورزش دهیم اگر تمایل داریم ظرفیت های ذهنی بالاتری را فعال سازیم. درغیر اینصورت تحت کنترل نیروهای خارجی بوده و در شناخت هدف متعالی زندگی مان شکست خواهیم خورد. با ترویج قدرت توجه تمام قدرت های ذهن به تدریج بر ما آشکار خواهند گشت.

روش های معمول دهارانا شامل تمرکز بر روی چاکراهای متعدد (منابع انرژی درونی) و خیره ماندن به اشیایی خاص (همچون شعله ی شمع) است، تا زمانیکه ذهن ما ثبات بیابد. تمرکز اساس مدیتیشن است. با تمرکز بدن در وضعیتی ثابت، آسانا کمک به تمرکز ذهن می نماید.

 

7-دهیانا

دهیانا به مدیتیشن اشاره می کند که تمرکزی ثابت یا تفکری عمیق بر روی یک فکر خاص می باشد. از طریق حفظ توجه یکسویه، می توانیم به درک عمیق واقعیت هرآنچه بر روی آن مراقبه می کنیم، خواهیم بود. توجه کامل مان را بطور مستمر مبذول هر آنچه بنماییم، معنی واقعیش برایمان آشکار خواهد شد. تمام زندگی با ما سخن می گوید اگر بتوانیم به ذهن مراقبه گر وارد شویم. عالی ترین ابزار معرفت هیچ ابزار یا کتابی نیست بلکه آگاهی به ثبات رسیده ی ماست.

مدیتیشن روش اصلی یوگای کلاسیک است و هدفش کنترل ذهن است. روش های مدیتیشن یوگایی متنوع شامل خودکاوی، تسلیم اراده ی الهی بودن، تمرینات عبادتی، تمرینات انرژی و استفاده از مانترا (صدای ازلی) است. آسانا بدن را ببه ثبات می رساند تا به ثبات ذهن برای انجام مدیتیشن کمک کند.

 

8-سامادهی

سامادهی شامل ادغام ذهن با هدف مورد توجه اش است که بطور طبیعی از طریق مدیتیشن مداوم صورت می گیرد. هنگامیکه ذهن با هدفش متحد می گردد ما آرامش و شادی بی نظیری را تجربه می کنیم. ما درک می کنیم که هر آنچه ما می بینیم، منظره ای از طبیعت متعالی تر و جانی تر ماست. ما می توانیم احتمالا سامادهی را به عنوان تمرکز همه جانبه درک کنیم به گونه ای که ما کاملا خود را وقف آنچه مشغول انجام آن هستیم می نماییم و خود را کاملا فراموش می کنیم. ما به قلب معنوی عمیق تر خود وارد شده و تمام نگرانی های دنیای خارج را فراموش می کنیم.

سامادهی هدف نهایی تمرین یوگاست که از طریق مدیتیشن طولانی مدت بوجود می آید. یوگا به ما نشان می دهد چگونه به این حالت خوشی و سعادتمندی درونی با روش کارکردن مرحله به مرحله بر روی جسم، پرانا، حواس، ذهن و قلب برسیم. یوگا به ما نشان می دهد که چگونه رفتار و زندگیمان را در تمام سطوح لبریز انرژی کنیم تا به این هدف متعالی که عموما مختص معدود عرفا است، برسیم.



[1]Yamas

[2]Niyamas

[3]Asana

[4]Pranayama

[5]Pratyahara

[6]Dharana

[7]Dhyana

[8]Samadhi

[9]Ahisma

[10]Satya

[11]Brahmacharya

[12]Asteya

[13]Aparigraha

[14]Shaucha

[15]Santosha

[16]Tapas

[17]Svadhyaya

[18]Ishvara Pranidhana







نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 22 شهریور 1397 03:52 ق.ظ
Thanks for finally talking about >آموزش تخصصی یوگای پرانا - یوگای هشتگانه پاتانجالی <Loved it!
دوشنبه 19 شهریور 1397 03:25 ب.ظ
Hi there! Do you know if they make any plugins to
help with SEO? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good
success. If you know of any please share. Appreciate it!
جمعه 13 مرداد 1396 10:27 ب.ظ
Right here is the right website for anybody who really
wants to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that
I personally will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that
has been discussed for many years. Excellent stuff, just excellent!
جمعه 7 فروردین 1394 08:57 ب.ظ
کتاب یوگا در هفت مرحله از مبتدی تا عالی.
نویسنده: استاد محمدرضا یحیایی.
چاپ ۱۳۷۹.
کتاب،‌موجود است.
03973234130
وب سایت نویسنده: www.mry14mn.com

فهرست مطالب:
تمرکز و مدیتیشن - تله پاتی - حس ششم- تمرینات شعله شمع- آینده نگری و پیش بینی - بدن اثیری - هاله های نورانی بدن - لهامات روحی - پرواز روح- خودهیپنوتیزم فرهنگ لغات یوگا- و...
پنجشنبه 28 اسفند 1393 12:44 ب.ظ
توی اینترت دنبال چی میگردی؟ فرقی نمیکنه هر چی که باشه میتونی توی لیست من پیدا کنی...جدی میگم
پنجشنبه 28 اسفند 1393 12:37 ب.ظ
سیستم جدید مونوبلاگ رو دیدی؟
یه وبلاگ توی این سیستم بساز ببین چه مطالبت چه بازدیدی پیدا می کنه. این سیستم مجهز به روبات بهینه ساز اتوماتیکه که سریع مطالب وبلاگت رو در صفحه اول گوگل نمایش میده!!!!

همین حالا امتحانی یه وبلاگ روی سیستم وبلاگدهی رایگان مونوبلاگ بساز!!!!
پنجشنبه 28 اسفند 1393 12:37 ب.ظ
سلام
وبلاگ خیلی خوبی داری، مطالبت عالین.
اگه دوست داشتی بیا تبادل لینک کنیم
فقط بیا و خودتو لینک کن ^_^
موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبسایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

با عضویت در کانال تلگرام ما همیشه بروز باشید :)
برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز